Elektromotory

ELEKTROMOTORY

Indukční motor nebo asynchronní motor je elektromotor na střídavý proud, ve kterém se elektrický proud v rotoru potřebný k vytvoření točivého momentu získá elektromagnetickou indukcí z magnetického pole vinutí statoru. Proto může být indukční motor vyroben bez elektrického spojení s rotorem. Rotor indukčního motoru může být buď typu vinutí, nebo typu s klecí.

TŘÍFÁZOVÉ ELEKTROMOTORY

Třífázové indukční elektromotory s klecí se široce používají jako průmyslové pohony, protože jsou samočinné, spolehlivé a hospodárné. Jednofázové indukční motory se široce používají pro menší zatížení, jako jsou domácí spotřebiče např. ventilátory. Indukční motory se sice tradičně používají v aplikacích s konstantní rychlostí, ale ve stále větší míře se používají také s frekvenčními měniči při aplikacích s proměnnou rychlostí. Frekvenční měniče nabízejí podstatné omezení spotřeby energie pro stávající a budoucí indukční motory v aplikacích typu odstředivého ventilátoru, čerpadla či kompresoru. Indukční motory s klecí jsou velmi široce používány v aplikacích s konstantní i proměnnou rychlostí.

Stator ELEKTROMOTORU

Stator indukčního motoru se skládá z pólů nesoucích napájecí proud na indukování magnetického pole, které proniká do rotoru. Pro optimalizaci distribuce magnetického pole jsou vinutí rozděleny v štěrbinách kolem statoru, přičemž magnetické pole má stejný počet severních a jižních pólů. Indukční motory jsou nejčastěji provozovány na jednofázovém nebo třífázovém výkonu, ale existují i ​​dvoufázové motory; teoreticky mohou indukční motory mít libovolný počet fází. Mnohé jednofázové elektromotory, které mají dvě vinutí, lze považovat za dvoufázové motory, protože na vytvoření druhé výkonové fáze 90 ° od jednofázového napájení se používá kondenzátor a napájí ho do druhého vinutí motoru. Jednofázové motory vyžadují určitý mechanismus k vytvoření rotujícího pole při spuštění. Vodivé tyče motorového indukčního motoru jsou typicky šikmé, aby se zabránilo magnetickému zamykání.